Choď na obsah Choď na menu
 


Generálna oprava hnacieho dvojkolia M131.1443

30. 4. 2017

Počas prevádzky v roku 2016 už bolo veľmi poznať, že s nápravovou prevodovkou nášho hurvínka nie je všetko tak, ako má byť. Hlučný chod, trhavé pohyby a iné "cukatúry" sprevádzajúce rozbehy aj vlastný priebeh jazdy vyvrcholily počas leta a po tradičnej akcii na Čangu sme dospeli  k rozhodnutiu opätovne skontrolovať celkový technický stav prevodovky.

Nemilé prekvapenie prišlo v okamihu, kedy vypúšťaný olej z prevodovej skrine začal v záchytnej nádobe vydávať kovové zvuky - neklamný znak vnútorného poškodenia ozubeného prevodu. Po prefiltrovaní oleja nám zostalo na dlani pomerne veľa úlomkov zubov a trpký úsmev na tvári. Otázka čo a ako ďalej sa stala veľmi aktuálnou. Dlhodobo neriešený proces opráv nápravových prevodoviek, ktoré boli repasované poslednýkrát možno začiatkom 70.rokov 20.storočia, tak dostal nový impulz a situácia vyústila v jediné možné efektívne riešenie - nájsť výrobcu nového cyklopaloidného ozubenia Klingelnberg potrebného modulu a veľkosti. Nakoľko boli vyčerpané všetky možnosti výzisku formou kanibalizácie zo zachovaných vrakov na území bývalej československej federácie, hľadanie výrobných možností dostalo rýchlejší spád pri akútnej potrebe jednej sady. Boli sme teda prví, ktorí vstúpili na nezmapované územie opráv. Vzhľadom na jestvujúce časti výrobnej a opravárenskej dokumentácie sme našťastie nemuseli prácne vyrábať nové výkresy, ale použili sme pôvodný výkres. Niekoľkomesačné hľadanie potencionálneho výrobcu a opravcu napokon vyústilo v jediné možné riešenie - západočeskú firmu Gear Power s.r.o  Nýřany, ktorej mottom sú opravy a výroba prevodoviek všetkých druhov a veľkostí. Celá operácia s pracovným názvom "guľový blesk" sa však nezaobišla bez spolupráce a podpory železničných firiem ZSSK Cargo Slovakia a ŽOS Zvolen. V neposlednom rade poďakovanie patrí aj členom spriazneného občianskeho združenia KHT Zvolen, ktorí okrem svojho drahého voľného času nezištne zapožičali náhradné dvojkolie počas opravy. Celá anabáza sa začala dňa 20.11.2016 prepravou nebohého hurvínka do depa v Trenčianskej Teplej pomocou našej novej klubovej posily – „orchestriónu“ M152.0160. Na tunajších zdvihákoch prebehlo vyviazanie poškodeného dvojkolia a dočasné nahradenie bežným dvojkolím, ktoré bolo počas prevádzky súčasťou bývalého lučenského hurvínka M131.107. Po takmer 30 rokoch tak dostalo šancu si opäť vyskúšať jazdu na trati. Vyviazané dvojkolie bolo pomocou cestného nákladného vozidla transportované do ŽOS Zvolen, kde prebehla demontáž ložiskových domcov, nápravových ložísk, prevodovej skrine a následné rozlisovanie diskov s obručami. V tomto stave bola náprava s prevodovkou opäť transportovaná k finálnemu opravcovi – firme Gear Power. Medzitým sa už pracovalo na výrobe nového kompletu ozubenia – teda pastorku a dvojici ozubených vencov. Počas kalendárnych mesiacov február a marec 2017 bola vykonaná samotná oprava prevodovky a repasia nápravy tak, aby bolo možné opätovne skompletovať celé dvojkolie v ŽOS Zvolen. To sa stalo začiatkom apríla 2017 a dvojkolie tak mohlo byť prevezené naspäť, tentoraz však do priestorov žilinského rušňového  depa. Pomocou M152.0160 docestoval hurvínek dňa 22.4. do Žiliny, kde sa bezprostredne po príchode začal proces opätovného sprevádzkovania vozidla. Počas sobotňajšieho doobedia bol motoráčik opätovne  vyviazaný na zdvihákoch, namontované opravené dvojkolie, skompletovaný pojazd s mechanickou brzdou a naspäť založená akumulátorová štartovacia batéria Nápravová prevodovka dostala novú polosyntetickú olejovú náplň 75W90, ktorá je kvalitatívne na ďaleko vyššej úrovni, ako pôvodná minerálna PP90. Po takmer 9 mesiacoch nečinnosti sa konečne ozvalo typické bublanie tatrováckeho motora a celý zvyšok dňa opätovne oživený hurvínek absolvoval jazdy v prísne dodržanom zábehovom režime na koľajisku žilinskej starej zriaďovacej stanice. Po ubehnutí prvých cca 42 km sa vrátil späť do depa. Na druhý deň absolvoval povinné váženie a nastavenie kolesových a nápravových tlakov na koľajovej váhe a s úderom 11:00 hod sa vydal na skúšobnú , 45 km dlhú cestu do Vrútok a späť. Počas tejto cesty panovalo naozaj aprílové počasie a tak sme okrem jesenného padania lístia absolvovali azda všetky ročné obdobia počas dvoch hodín. Na záver dňa si s „osemstodesinou“ vymenili úlohy a tentoraz už hurvínek dotiahol vlastnou silou svojho klubového kolegu do púchovskej základne. Odteraz je tak opäť pripravený plniť naše želania a vyčariť iskričky radosti v detských očiach malých cestovateľov.

22.11.2016 - vyviazané hnacie dvojkolie v Trenčianskej Teplej

27.11.2016 - zaviazané náhradné dvojkolie v Trenčianskej Teplej

31.1.2017 demontáž dvojkolia v ŽOS Zvolen

poškodené ozubenie nápravovej prevodovky

14.2.2017 Nýřany, nová sada ozubenia

14.2.2017 Nýřany, demontované komponenty prevodovky

14.2.2017 Nýřany, holá náprava v stave pred opravou

14.2.2017 Nýřany, zadretý čap nápravy v stave pred opravou

21.2.2017 Nýřany, opravený čap nápravy

21.2.2017 Nýřany, opieskovaná a ošetrená prevodová skriňa

16.3.2017 opravená náprava s prevodovkou v ŽOS Zvolen

12.4.2017 kompletácia dvojkolia v ŽOS Zvolen

22.4.2017 vyviazanie v Žiline

22.4.2017 opravené dvojkolie späť pod hurvínkom

23.4.2017 kontrolné váženie v Žiline

23.4.2017 na skúšobnej jazde v Nezbudskej Lúčke

23.4.2017 na skúšobnej jazde pri Dubnej Skale

23.4.2017 na skúšobnej jazde, Teplička n.Váhom

23.4.2017 po skúšobnej jazde v žilinskom depe

23.4.2017 prevádzkyschopný hurvínek späť v Púchove

P.S.  Všetky uvedené fotografie budú čoskoro doplnené do fotogalérie vo vyššom rozlíšení.

 

Komentáre

Pridať komentár

Prehľad komentárov

Zatiaľ nebol vložený žiadny komentár.